Nakupovanie cez internet nie je žiadnou novinkou. Naopak, na obľúbenosti získava stále viac. Platí to aj o potravinách, no v menšej miere ako pri spotrebnom tovare. V tejto oblasti sú mnohí ľudia veľmi skeptickí. Čerstvé a chutné výrobky nemusia byť totiž samozrejmosťou ani v niektorých kamenných predajniach. Prečo potom veriť e-shopom?
Oplatí sa dať modernému nakupovaniu šancu?
Už sa vám stalo, že ste mali na niečo striktne odmietavý názor a o opaku vás nepresvedčili ani tak ľudia v okolí ako skôr zvedavosť, a tá vás donútila osobne si to vyskúšať? S online nakupovaním potravín je to podobné. Netreba z neho robiť vedu. Charakterizuje ho jednoduchosť a je vítané za každých okolností i životných situácií. Ak si však myslíte, že priznať známym, že s ním nemáte nijaké skúsenosti, je v dnešnej dobe hotový spoločenský „trapas“, nakúpte prvýkrát s našimi radami.
Ako nákup prebieha?
Podľa prieskumu Štatistického úradu Európskych spoločenstiev – Eurostat z roku 2019 má skúsenosť s online nákupmi až 71 % internetových užívateľov Európskej únie. Na Slovensku počas roka 2019 nakúpilo online 60 % populácie využívajúcej internet. Ak do týchto štatistík nepatríte a na nakupovanie v e-shopoch ste sa doposiaľ neodhodlali, poradíme vám, ako na to.
Webové stránky s predajom potravín a ďalšieho sortimentu majú obvykle tzv. katalógy produktov. Z neho si môžete vybrať to, čo potrebujete a s doručením priamo pred dvere. Kliknutím na konkrétny tovar zistíte podrobnejšie informácie (napr. pôvod) a v prípade záujmu ho v ľubovoľnom množstve pridáte do online košíka. Pokiaľ neodošlete objednávku, svoj nákup môžete priebežne meniť, dopĺňať i odstraňovať. Po jeho dokončení zvolíte adresu dodania a kontakt, vyberiete spôsob platby. K dispozícii máte dobierku, a teda platíte osobne pri preberaní nákupu. Druhou možnosťou je platba vopred, ktorú uskutočníte cez internetbanking alebo cez tzv. platobnú bránu (kartou, ktorou bežne platíte v obchode či vyberáte peniaze z bankomatu). Zosumarizovanú objednávku skontrolujete a potvrdíte. Ak ste si vybrali online platbu, po dokončení objednávky budete automaticky presmerovaní na stránku pre jej uskutočnenie.
„Nikam nemusíte ísť, nakúpite iba to, čo potrebujete.“
Vzápätí dostanete potvrdzovací e–mail o spracovávaní vašej objednávky. Jej ďalší priebeh je komunikovaný buď e-mailovou formou, alebo prostredníctvom SMS či telefonátu (v závislosti od jednotlivých predajcov). Následne vám bude tovar kuriérom doručený rovno domov. Jednoduché, čo poviete? Nikam nemusíte ísť, nakúpite iba to, čo potrebujete, žiadne minuté peniaze navyše, žiadne zbytočné čakanie pri pokladni.
Čo by ste mali vedieť
- Registrácia nie je vždy nutná, no urobíte lepšie, ak ju zrealizujete – týmto krokom totiž môžete získať množstvo výhod, vrátane zliav pri ďalších online nákupoch. Môžete si budovať vernostný program, ktorý umožňuje i prístup k prémiovým produktom a práve prebiehajúcim akciám v závislosti od jednotlivých predajcov.
- Donáška zadarmo verzus doručenie za poplatok – nákup vám môže byť dodaný aj bez nároku na poštovné, respektíve prepravné, avšak iba pod podmienkou určitej hodnoty objednávky (inak vás predajca upozorní na cenu doručenia). Predajcovia si zároveň stanovujú výšku minimálnej hodnoty objednávky na jej uskutočnenie. Tá je u každého iná. Niektorí si dopravu účtujú napr. podľa času doručenia.
- Termíny doručenia sú individuálnou záležitosťou. Výnimkou nie je ani služba nakupovania s dodaním na konkrétny termín – v praxi to znamená, že hoci objednávku uskutočníte napríklad na začiatku mesiaca, doručenie si nastavíte o 2 týždne neskôr. Avšak vždy je potrebné všímať si informácie na webovej stránke.
- Dostupnosť služieb s potravinovou donáškou vo vašom okrese, respektíve v meste či obci nie je pravidlom, overte si ju. Niektorí predajcovia sú totiž limitovaní počtom kilometrov (najmä lokálni) a rozvoz vykonávajú iba vo vybraných oblastiach Slovenska. Našťastie, ich počet stále narastá. Čo sa iného sortimentu, respektíve e-shopov týka, doručenie v rámci celého Slovenska problematické nie je.
„Donáška vo vašom okrese, respektíve v meste či obci nie je pravidlom, overte si ju.“
Kvalita a ďalšie benefity online nákupu
Základná otázka znie, či sa môžete spoľahnúť, že vám objednané potraviny prinesú čerstvé. Áno. Cieľom týchto e-shopov je, aby ste boli s doručeným tovarom spokojní a na základe spokojnosti uskutočnili ďalší nákup, odporučili predajcu svojim blízkym, známym. Aj preto sa nemusíte obávať o čerstvosť ovocia a zeleniny, o to, že suroviny vám budú doručené pred dátumom ich exspirácie.
Navyše, spolupráca predajcov s lokálnymi farmármi je bežná (i samotní farmári sú predajcami), a preto kvalita online potravín často prevyšuje kvalitu výrobkov z potravinových reťazcov. Ovplyvňuje ju i fakt, že pri ich rozvoze sa používa chladiarenské auto. Nákup k vám cestuje za optimálnych podmienok, vrátane vhodnej teploty. Jeho cena je pritom úmerná cene nákupu v kamenných predajniach.
„Objednáte iba to, čo naozaj potrebujete.“
Výhodou je, že v pohodlí domova si premyslíte, ktoré potraviny vo vašej domácnosti absentujú alebo sa v blízkej dobe minú. Objednáte iba to, čo naozaj potrebujete. Vyhnete sa tomu, že do košíka vložíte aj ďalšie „nepotrebné“ produkty alebo, naopak, situácii, že na nejaké zabudnete. Všetko nakúpite na jednom mieste, netreba navštevovať viaceré predajne naraz. Pokiaľ ste chorí alebo máte iné zdravotné problémy, prípadne sa vám jednoducho nežiada ísť do obchodu osobne, je toto pre vás tá správna voľba.
Ktoré online potraviny sú overené?
Pravdepodobne najznámejším zástupcom spomedzi potravinových e-shopov je iTESCO. Ceny i tovar korešpondujú s cenovými reláciami a sortimentom v miestnych predajniach. Doručovanie funguje takmer v rámci celého Slovenska – či aj k vám, zistíte zadaním PSČ priamo na ich webe.
Freshbox je typický debničkový predajca potravín, ktorý si dobré meno vybudoval na výbornej kvalite výrobkov a s ňou súvisiacej spokojnosti zákazníkov. Doručuje do všetkých väčších okresných miest a ich okolia, od Bratislavy až po Košice, 6 dní v týždni. Minimálna hodnota objednávky je však oproti konkurencii vyššia, činí 100 €. Doprava je zadarmo. S doručením môžete počítať na nasledujúci deň.
Lunys je síce známy ako veľkoobchodný dodávateľ, no potraviny vám už prinesie aj do vašej domácnosti. Aby sa tak stalo, musíte nakúpiť minimálne za 30 € a registrovať sa prostredníctvom ich call centra. Fungujú v rámci Bratislavy, Popradu a ich okolitých miest, tiež v Trnave, Trenčíne a v Nitre (miesta rozvozu postupne rozširujú). Tovar doručujú nasledovný deň po vytvorení objednávky, okrem nedele (výnimkou je Bratislava). Vyžadujú výhradne bezkontaktnú platbu.
Za zmienku stojí taktiež online nákup vo Fresheees, Svet Bedničiek, Fitmarket, Gazdovia, Biosante, Bioland, Dopo, Potraviny až domov, Potraviny online, Frikas, Mäso domov. Ak máte pozitívne skúsenosti s inými, tu nemenovanými online predajcami potravín, podeľte sa o ne v komentároch. Možno práve váš tip bude odrazovým mostíkom pre niečí prvý online nákup.
„Spolupráca predajcov s lokálnymi farmármi je bežná.“
Časté otázky
Ako nájdete výrobok, ktorý hľadáte? – Prvým spôsobom je prezeranie katalógu produktov podľa kategórií (v podstate ide o internetovú verziu jednotlivých oddelení v obchodoch). Tým druhým je použitie vyhľadávacieho poľa (ikonka s lupou), do ktorého vpíšete produkt, ktorý si chcete kúpiť. Stretnúť sa môžete i s tým, že okrem potravín je sortiment rozšírený aj o drogériu či dennú tlač.
Ako zaplatíte vopred? – Po potvrdení objednávky budete presmerovaní do platobnej brány (na internetovú stránku, kde vyplníte potrebné údaje). Do prázdnych políčok vpíšete číslo karty (nachádza sa na jej prednej strane), dátum jej platnosti (mesiac a rok) a CVC kód (trojmiestne číslo na zadnej strane karty). Niekedy si platba vyžaduje aj zadanie kódu, ktorý vám príde v SMS. Následne stačí iba kliknúť na tlačidlo potvrdiť a tovar je v priebehu pár sekúnd zaplatený.
Ako vám bude nákup zabalený? – Balenie v taškách je jednou možnosťou, tou druhou je doručenie v debničkách (odporúčame si preveriť prípadné spoplatnenie tejto služby). Debničkový variant je čoraz preferovanejší, a to aj z dôvodu šetrenia životného prostredia (žiadny zbytočný obalový materiál). Plusom je, že drevený box môžete predajcovi vrátiť, vďaka čomu je tento opäť použiteľný a nevzniká zbytočný odpad.
Naozaj vám tovar doručia pred dvere? – Áno, a to aj v prípade, že bývate v bytovom dome, pokojne aj na 10. poschodí. Jedna z hlavných výhod nákupu potravín v e-shope spočíva práve v tom, že sa s tovarom nenaťahujete a ťažký nákup kuriér prinesie rovno k vám a bez toho, aby ste museli opustiť interiér. Závisí to vždy samozrejme od danej značky.
Môžete vrátiť zakúpený tovar? – Ak si objednáte u overených predajcov, nemusíte sa obávať nespokojnosti. Pokiaľ sa predsa len rozhodnete z akýchkoľvek dôvodov produkt reklamovať alebo vrátiť, budú vám peniaze vrátené (samozrejme, za nepoužitý tovar). Máte právo na odstúpenie od zmluvy.
Je online nakupovanie vhodné aj pre starších?
Určite áno. Prvý nákup si síce vyžaduje väčšiu obozretnosť a vykonanie potrebných náležitostí (vypĺňanie osobných údajov pri registrácii, oboznámenie sa s postupom platenia vopred a pod.), no počiatočné investovanie času do zrealizovania prvej objednávky sa zúročí v podobe šetrenia času pri ďalšom nakupovaní, odzrkadlí sa v celkovej spokojnosti. Sami napokon najlepšie zistíte, že postup pri online nakupovaní je jednoduchý a výhodný. Stačí prekonať počiatočný strach.
Je pre vás objednávanie v e–shopoch novinkou alebo bežnou záležitosťou? Aký tovar najčastejšie vyhľadávate? Vyskúšali ste online donášku potravín alebo tak plánujete urobiť? Uprednostňujete osobný nákup a internetovým predajniam aj napriek pozitívnym recenziám nedôverujete? Prečo? Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti, milí Silveráci.
Skúšala som tesko ale hroza
Dobrý deň.
Ďakujeme za názor p. Žofia. Ak ste boli s niečím nespokojná, odporúčame podeliť sa o tom priamo s predajcom (TESCO). Veríme, že aj pre nich sú názory zákazníkov dôležité, aby sa mohli zlepšovať.
Želáme Vám už len príjemné nákupy potravín online. Tím Silverdium