Potraviny, ktoré vyššiemu veku nesvedčia. Čím ich nahradiť?

O zdravom životnom štýle sa veľa hovorí, ale mnohí z nás ho neberú vážne. Hoci si ráno dáme záležať na zdravých raňajkách, večer končíme v spoločnosti pečenej klobásy… Takéto chaotické stravovanie dáva zabrať predovšetkým žalúdkom tých skôr narodených.

Hovorí sa, že v zdravom tele zdravý duch. U ľudí vo vyššom veku to platí dvojnásobne. Starnutie je síce prirodzený proces,no ak ho chceme spomaliť a zlepšiť si kondíciu, správne stravovanie je jednoducho nutnosť.Treba sa ju naučiť.

Čo sa vekom mení?

S pribúdajúcimi rokmi dochádza v ľudskom tele k zmenám. Metabolizmus sa spomaľuje,ubúda svalovej hmoty a, naopak, podiel tuku začína stúpať.Vo vyššom veku má človek menej aktívneho pohybu. Ak si nedáte pozor na stravu, prejaví sa to vo forme nadváhy až obezity, vysokého krvného tlaku alebo rôznych iných chorôb. Zdravie a vitalita idú ruka v ruke s vhodnou stravou. Použite svoju pevnú vôľu, čo najskôr sa rozlúčte s tzv. prázdnymi kalóriami a dajte prednosť plnohodnotným potravinám.

Vedeli ste, že…?

Prázdne kalórie sú v potravinách, ktoré sa vyznačujú vysokým energetickým obsahom. Tieto potraviny obsahujú dostatok energie, no chýbajú v nich živiny – bielkoviny, minerály, vitamíny, stopové prvky, vláknina, aminokyseliny, antioxidanty. Nakrátko zasýtia, no organizmu neposkytnú nič hodnotné.Najviac prázdnych kalórií majú maškrty s vysokým obsahom bieleho cukru – trvanlivé sušienky, sladkosti, zmrzlina. Pozor aj na obľúbenú pizzu, hamburger a hranolky. Zradné sú tiež cestoviny a, samozrejme, energetické nápoje a alkohol.

Čo spôsobí nesprávne stravovanie?

Zlý výber jedál a potravín dokáže v ľudskom organizme narobiť neplechu. Za nevhodnú sa považuje strava s vysokým obsahom tuku, soli a cukru a, naopak, s nízkym obsahom vlákniny, vitamínov a minerálov. Ľudia v zrelom veku však majú niekedy problém rozlíšiť, čo je veľmi slané alebo sladké. Je to spôsobené oslabením chuťových pohárikov.

Slané jedlá zvyšujú krvný tlak. Vedú k žalúdočným problémom, chorobám obličiek a srdca a navyše zadržujú v tele vodu. Aj sladké jedlá so sebou prinášajú viac škody ako úžitku. Cukry majú za následok mnoho ochorení počnúc obezitou cez cukrovku až po kardiovaskulárne ochorenia. Sacharidy sú obsiahnuté aj v potravinách, ktoré máte na stole denne. Nájdete ich v chlebe a pečive, ryži, rôznych omáčkach a dresingoch. Takže s cukrom opatrne.

„Ľudia v zrelom veku však majú niekedy problém rozlíšiť, čo je veľmi slané alebo sladké.“

Ak sa prehupnete do zrelého veku, mali by ste si ustrážiť aj pitný režim. Nepociťovanie smädu u starších ľudí je závažný problém. Vedie k dehydratácii, prehrievaniu organizmu a kolapsom. Tieto situácie môžu ohroziť život, aj keď si to neradi pripúšťame.

Dajte zbohom jedlám zaťažujúcim tráviacu sústavu.

Mastné, slané, sladké a veľmi korenené jedlá zaťažujú žalúdok a celú tráviacu sústavu. Vyhnúť by ste sa tak mali hlavne údeninám, mastnému mäsu a plnotučným produktom. Pečivo z bielej múky nahraďte celozrnným variantom. Zabudnite na jednoduché sacharidy zo sladkostí a doprajte si zdravé cukry z primeranej dávky ovocia. Organizmus sa vám poďakuje.

„doprajte si zdravé cukry z primeranej dávky ovocia.“

Náš tip:

Ak máte záhradu, doprajte si ovocie, ktoré práve dozrieva. Začiatkom leta si môžete vychutnať jahody, hneď po nich ríbezle, v priebehu najhorúcejších mesiacov zas marhule, broskyne, prvé slivky a osviežujúci egreš. Jeseň patrí jablkám a hruškám. Ale pozor – všetkého veľa škodí. Platí to aj pri konzumácii úplne čerstvého ovocia. Vysoký obsah fruktózy v ovocí môže spôsobiť metabolické problémy. Doprajte si ho vždy s mierou. Aj zeleninu je ideálne mať na tanieri v tom čase, keď dozrieva v záhrade.

Ktoré potraviny si zaslúžia pozornosť?

Strava by mala byť v predovšetkým pestrá. Jednotvárnosť vedie k nechutenstvu a ďalším ochoreniam. Vo vyššom veku by zároveň mala byť bohatá na vitamíny skupiny B, vitamín C a D a na minerály ako vápnik, selén, železo a zinok. Vhodnými potravinami sú najmä čerstvá zelenina, strukoviny a mäso (hlavne ryby a hydina, chudé mäso) a čerstvé ovocie.Nezabúdajte ani na mliečne výrobky ako jogurty, syry, tvaroh či nízkotučné mliečne produkty.

„Aj zeleninu je ideálne mať na tanieri v tom čase, keď dozrieva v záhrade.“

Vzorový jedálniček:

  • Deň začnite potravinami obsahujúcimi bielkoviny (jogurty, syry, vajíčka) a vlákninu (celozrnné pečivo, ovsené kaše a vločky). Mliečne výrobky sú dobre stráviteľné a navyše podporujú črevnú mikroflóru.
  • Desiata si pýta ovocie, ktoré vďaka vysokému obsahu vlákniny zabráni zápche a rozhýbe lenivé črevá. Navyše, do večera zostáva dostatok času a príležitostí na spotrebovanie cukrov, ktoré telu dodá.
  • Na obed si dajte mäso, zmenšite porciu prílohy a doprajte si viac zeleniny. Zamerajte sa na zdravé tuky, ktoré nezvyšujú cholesterol. Zdravé tuky sa nachádzajú napríklad vo vlašských orechoch, rybách, avokáde aj v olivovom oleji.
  • Olovrant by sa mal niesť v ľahšom duchu, opäť môžete siahnuť po jogurte s polovičnou porciou ovocia.
  • Dobrú voľbu na večer predstavuje chutný vývar, zeleninový šalát, dusená zelenina, poprípade celozrnný chlebík s nátierkou.

Zapamätajte si: Dôležitá je aj príprava jedál, na vyprážanie je najvyšší čas zabudnúť. Varenie, dusenie a príprava v pare predstavujú správnu cestu k lepším stravovacím návykom. Odporúčajú sa menšie a častejšie porcie (5 – 6 porcií denne) a žiadne jedlá po siedmej večer. Jedlá ozvláštnené bylinkami podporujú chuť do jedla. Nezabúdajte ani na pitný režim – najlepšia je čistá voda, pramenité vody, bylinkové čaje, mlieko a mliečne nápoje. Odporúča sa vypiť 1,5 – 2 litre tekutín denne, u každého je to však individuálne.

Kultúra stolovania – áno, jedia aj oči

Pekne naservírovaný obed pomôže preklenúť nechutenstvo. Príjemná spoločnosť pri večeri zas môže povzbudiť pri snahe o zlepšenie stravovania. Áno, aj kultúra stolovania ovplyvňuje chuť či nechuť do jedla, preto si pri jedle vytvárajte vám príjemné prostredie, jedzte v sede, pomaly a bez stresu.Nezaťažíte si tráviacu sústavu, budete sa cítiť ľahšie, lepšie a hlavne zdravšie. Objavili ste čaro zdravého stravovania,z ktorého ste si roky predtým skôr strieľali? Podeľte sa s nami o svoje zážitky z poznávania nových či kvôli rokom rýchleho pracovného tempa zabudnutých chutí. Alebo aj o svoje obľúbené recepty. Pestujete si zdravé ovocie a zeleninu v záhrade? O ženách sa tvrdí, že práve ony sú tie, ktoré sa celý život usilujú o kvalitné stravovanie v rodine. Absolútne pozitívny obrat v tomto smere však vraj dokážu urobiť muži. Páni, pochváľte sa nám aj vy!

Podobné články

Pridať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnovšie články

Chráňte si svoje, nedajte šancu podvodníkom

Návšteva poteší, ale nie za každú cenu. Nevpúšťajte si do domu cudzích ľudí.

Infografika: Dajte šancu umeniu každého druhu I.

Stretnutie s umením priamo v divadle alebo galérii prináša novú perspektívu v pohľade na životné situácie.

Umenie sa neskrýva. Hľadajme ho každý deň.

Umelci sú všímaví. Skúste sa pozerať na svet ich očami. Spestrí vám to život.

Dobré jedlo v zrelšom veku

Ako byť dlhodobo fit? Odpoveďou je aj jedálniček plný zdravia a chutí, zo všetkého dobrého, čo je naporúdzi.

Obľúbené články

Patrí sex k vyššiemu veku? Samozrejme!

Ste presvedčení, že sex je privilégiom mladosti? Omyl. V zrelom veku sa možno nemilujeme tak často a vášnivo, ale môže nás to rovnako vzrušovať a napĺňať.

Dobré jedlo v zrelšom veku

Ako byť dlhodobo fit? Odpoveďou je aj jedálniček plný zdravia a chutí, zo všetkého dobrého, čo je naporúdzi.

Striebro vo vlasoch, láska v duši – a čo telo a sex?

Život začína, keď deti odídu a doma „zdochne pes“. Alebo všetko sa dá, ak dvaja chcú. A na veku nezáleží.

Viete, ako si vybaviť cestovanie vlakom zadarmo?

Cestovanie vlakom máte ako seniori na Slovensku zadarmo, ale má špecifiká, o ktorých treba vedieť.

Značky

Facebook