Ako otužovanie a dýchanie od Wima Hofa lieči

Téma otužovania je všeobecne známa. Dýchania už menej. O to, aby sa vedci začali zaujímať, ako práve otužovanie a dýchanie pomáha bojovať proti autoimunitným ochoreniam, chronickým bolestiam či iným chorobám, sa pričinil Holanďan Wim Hof.

Vedeli ste, že…?
Tento svojský „Ľadový muž“ so schopnosťou vedome regulovať telesnú teplotu a vyrovnať sa s extrémnymi podmienkami, je vďaka svojim hraničným rekordom a svojej metóde známy po celom svete.

Foto: Wim Hof – zdroj: Stefan Brending

Podľa jeho knihy „Metóda Wima Hofa“, ako aj podľa knihy „Čo nás nezabije“ od novinára Scotta Carneyho – ktorý sa zúčastnil jeho kurzu v poľských Krkonošiach v snahe dokázať, že ide o šarlatánstvo – táto metóda dokáže človeku pomáhať. Opiera sa o vedecké výskumy, rozhovory s lekármi, trénermi, športovcami či vojakmi, ale aj bežnými ľuďmi, ktorí sa vyliečili z chronických chorôb a výrazne zlepšili svoje zdravie.

„Budete dýchať, otužovať sa a hlavne veriť vo vlastné schopnosti.“ Wim Hof

Tri piliere

Metóda Wima Hofa je postavená na troch pilieroch a na jej realizáciu stačia aj domáce podmienky.

1. pilier – Otužovanie

Cieľom otužovania je posilniť kardiovaskulárny systém a prebudiť v tele novú silu. Či už formou studenej sprchy, pobytu v studenej vode, alebo napríklad na snehu. Chlad podporuje cievny systém a ten pomáha telu vyrovnať sa so zmenami teplôt. Telo získa energiu, zníži sa srdcová frekvencia a do buniek sa dostane viac kyslíka. Otužovanie pomáha redukovať stres, znižovať bolesti svalstva a má v tele schopnosť znížiť zápal.

Schladenie v sprche na jednu až dve minúty je síce v začiatkoch aj o odvahe, následne však navodí príjemné pocity a tiež pocit kontroly a pokoja.

Prestali sme sa otužovať a miesto toho sa „zatepľujeme“, čo nie je v súlade s tým, ako je naše telo nastavené a čo potrebuje cievny systém a zdravé srdce. Je na nás, či budeme svoje telo rozmaznávať, alebo sa vynasnažíme prebudiť jeho silu. Návrat k otužovaniu možno vnímať aj ako návrat k lepšiemu zdraviu.

„Ak sa odovzdáte chladu, vytvoríte si zrkadlo, ktoré vám pomôže nahliadnuť do najhlbšieho vnútra a zazrieť samého seba v stave bojuj alebo uteč.“ Wim Hof

Otužovanie má svoje pravidlá a je veľmi dôležité začať s ním postupne. Písali sme o tom aj v našom článku Staňte sa ľadovým medveďom.

Podľa Wima Hofa ide o to, dať si po teplej sprche tú najchladnejšiu, akú vám kohútik umožní. Môže sa začať postupne od chodidiel. Na začiatku skúste vydržať minútu a postupne sa tréningom dopracujete na dve. Po sprche je fajn si zacvičiť, dokážete sa pritom aj usušiť. Wim Hof rád používa postoj jazdca na koni, pozíciu, ktorá vychádza zo starých ázijských bojových umení.

2. pilier – Dýchanie

Cieľom špecifických dychových cvičení je zmena biochémie tela, doplnenie energie a sústredenie. Wim Hof nabáda lekárov, aby sami vyskúšali, žeuž jednoduchými dychovými technikami sa dajú potlačiť zápalové markery v krvi. Tvrdí, že dychové cvičenia pomáhajú odstraňovať biochemické zvyšky z lymfatického systému, ktoré spôsobujú alebo zhoršujú zápaly v bunkách.

Cvičenia sú postavené na troch až štyroch sériách. Pracujeme s hlbokými nádychmi, voľnými výdychmi a zadržaním dychu. Pri jednej sérii ide o tridsať až štyridsať hlbokých nádychov a voľných výdychov. Po poslednom výdychu zadržíme dych. Cieľom je vydržať bez vzduchu toľko, koľko nám telo dovolí. Nasleduje hlboký nádych a jeho zadržanie na desať až pätnásť sekúnd. Vzápätí sa začína nová séria. Na začiatku po sérii nádychov vydržíte bez nádychu zvyčajne pol minúty až minútu. Tréningom sa viete dostať postupne aj na tri. Ale nejde tu o naháňanie minút.

„Dokážeme kontrolovať svoj imunitný systém, zlepšiť si náladu, zvýšiť úroveň energie a posilniť svoje celkové zdravie. Vďaka sile ukrytej v obyčajnom dýchaní.“ Wim Hof

Pre túto metódu existuje viacero podkladov (YouTube), ktoré hudobne aj slovne, dokonca aj hlasom Wima Hofa navádzajú, čo a kedy urobiť. Vybrať si vie aj začiatočník, aj pokročilý. Čas zadržania dychu sa tréningom prirodzene predlžuje. A to dokonca aj u astmatikov.

Pri dýchaní je dôležité dýchať aj bránicou – naplniť brucho a uvoľniť ho, aby sa vlnilo. Plný nádych a voľný výdych. Celé série trvajú asi dvadsať minút. Môže sa pri tom roztočiť hlava, možno vidieť rôzne obrazce a v rukách cítiť mravčenie.

Odporúčaním je cvičenie absolvovať pred raňajkami, prípadne aj hneď po prebudení. Veľmi dôležité je aplikovať tieto cviky v bezpečnom prostredí, nikdy nie vo vode – to pre prípad straty vedomia.

3. pilier – Nastavenie mysle – odhodlanie

Tretí pilier metódy je o budovaní pevnejšej vôle, jasnejšieho uvažovania, zmyslového vnímania a o návrate k radostiam zo života. Pri dosahovaní úspechu je naše nastavenie a postoj k veci kľúčové. Vyššia úroveň optimizmu vraj dokonca podľa Wima Hofa zlepšuje imunitnú odpoveď. Mali by sme staviť na seba.

„Či už si myslíte, že niečo dokážete, alebo nedokážete, v oboch prípadoch máte pravdu.“ Henry Ford

Meditovanie je tu už tisícky rokov. Jeho princípom je sústredenie sa na niečo, čo nezaktivizuje myslenie. Wim Hof odporúča pohodlne sa usadiť, vyčistiť si myseľ a napojiť sa na svoj dych. Nemá nás nič rozptyľovať, o ničom nemáme premýšľať.

Nastavenie mysle sa však dá využiť aj na prekonávanie svojich mét. Ak si poviete, že dnes vydržíte v studenej sprche, ktorá sa využíva po dychovom cvičení, o pätnásť sekúnd dlhšie ako zvyčajne, potom sa aj pri samotnom akte na myšlienku sústredíte, a ak voči nej vznikne nejaký odpor, zostanete pokojne dýchať.

Vplyv na zdravie

Wim Hof dostáva tisíce listov. Píšu mu ľudia, ktorým jeho metóda pomohla zvládnuť či zlikvidovať symptómy najrôznejších ochorení a znova objaviť chuť do života. Sú najlepším dôkazom toho, že jeho systém funguje. Tiež stále viac vedcov podporuje a vychvaľuje jeho prínosy.

Asi najviac sa pozitívne účinky zrkadlia pri narušení imunitného systému, pretože zmierňujú jeho prehnanú imunitnú odpoveď. Aj pri množstve iných zdravotných problémov však prichádzajú pozitívne výsledky. Všetky sa starostlivo vedecky skúmajú, a treba povedať, že závery vyzerajú veľmi sľubne.

„Dokázali sme, ako naša metóda prirodzeným spôsobom pomáha liečiť množstvo chorôb a zdravotných problémov.“ Wim Hof

Metóda je podľa knihy „Cesta ľadového muža“ od Wima Hofa a Koena de Jonga prospešná pre viacero ľudí:

  • zdraví ľudia (prevencia, zdravie, energia, únava, stres),
  • športovci (zvýšenie výkonu a regenerácia),
  • ľudia trpiaci rôznymi chorobami: vysoký krvný tlak, onkologické ochorenia, zápaly, reumatizmus, Crohnova choroba, depresie, astma, artritída, diabetes mellitus 2. typu, obezita, kŕčové žily, studené ruky a nohy atď.

„Dennodenne počúvam príbehy pacientov, ktorí sa vzopreli svojim diagnózam a vďaka metóde našli úľavu od množstva problémov a chorôb.“ Wim Hof

Metódu Wima Hofa praktizuje veľa ľudí preventívne, pre zvýšenie výkonu, ale aj veľa takých, ktorí si myslia, že im nepomohli lekári ani lieky. Wim Hof aj Scott Carney popisujú vo svojich knihách skutočné príbehy a svedectvá pacientov o tom, ako sa im podarilo prekonať choroby a chronické problémy. Tu je niekoľko z nich.

  • Reumatoidná artritída
    Henk – kováč z Holandska – trpel už pred päťdesiatkou reumatoidnou artritídou, bolestivým autoimunitným ochorením. Neumožňovala mu naplno pracovať a sotva vládal chodiť. Osobne sa zúčastnil kurzu u Wima Hofa, kde ho šokovalo, čo jeho telo dokázalo. Po dvoch mesiacoch pravidelného tréningu sa zbavil bolesti. Za niekoľko ďalších mesiacov sa mu opuch v prostredníku zmenšil z veľkosti slivky na veľkosť hrozna. Dokázal ho ohnúť a uchopiť veci do ruky. S Wimom Hofom dokonca vystúpil v šortkách na Kilimandžáro. Teraz chodí v zime každé ráno do miestneho jazera s ďalšími šesťdesiatimi ľuďmi z mesta. Presvedčil ich o liečivých účinkoch studenej vody.
  • Ulcerózna kolitída
    Richard z Bali v Indonézii trpel autoimunitným ochorením – ulceróznou kolitídou (komplikované chronické zápalové ochorenie sliznice hrubého čreva). Od lekárov sa dozvedel, že ho bude sprevádzať do konca života. Po 10-týždňovom aplikovaní metódy Wima Hofa na online kurze vnímal, ako sa jeho telo do hĺbky liečilo. Cítil sa ako znovuzrodený a príznaky ulceróznej kolitídy zmizli. Je a pije, čo len chce, cestuje, pracuje a žije svoj sen. Je silný, zdravý a šťastný a nebýva chorý. Stal sa aj certifikovaným inštruktorom tejto metódy.
  • Skleróza multiplex
    Anuschke z Amsterdamulekári diagnostikovali sklerózu multiplex. Zrútil sa jej vtedy svet. Musela prestať s dráhou profesionálnej huslistky a od neurológa si vypočula, že ide o doživotný hendikep. O metóde jej povedala matka, a tak to vyskúšala. Už počas dychových cvičení na seminári pocítila šteklenie v prstoch. Pokračovala a ruku si vyliečila na deväťdesiatdeväť percent. Metóda ju posilnila fyzicky aj psychicky a umožnila jej vychovávať päť detí a hrať vo filharmonickom orchestri.
  • Parkinsonova choroba
    Hans z Holandska trpel Parkinsonovou chorobou – degeneratívnym procesom, ktorý zapríčiňuje prerušenie signálov medzi mozgom a končatinami. Jeho lekár tieto pokroky považoval za placebo efekt. On však za 4 roky dokázal zvýšiť čas počas dňa, kedy netrpí bolesťami, zo siedmich na jedenásť a pol hodiny. A naviac s minimom liekov.
  • Crohnova choroba
    Iného Hansa z Holandska postihla Crohnova choroba. Trpel pri nej aj bolesťami z vredov v zažívacom systéme. Pri využívaní metódy Wima Hofa pocítil, ako jeho telo bojuje. Umožnilo mu to prestať brať steroidy. Lekár, ktorý mu na začiatku našiel stovky vredov, pri kontrole po pätnástich mesiacoch nenašiel ani jeden.
Ilustračný obrázok o význame WIM HOF metódy. Zdroj: spracoval portál Silverdium.sk

Hormetický stres, DNA a zdravie

Každý z nás si v DNA nesie dedičstvo rodičov a predkov. DNA sa zmeniť nedá, ale dá sa ovplyvniť to, ktoré sekvencie budú zapnuté a ktoré vypnuté, čo ovplyvní aktivitu a stav génov, a tým funkčnosť buniek. Je to vďaka vonkajšiemu prostrediu a podnetom, ktoré prichádzajú. Jedným z nich je aj horméza (hormetický stres). Ide o taký stres, ktorý je vo veľkej dávke škodlivý, ale v malej miere pôsobí stimulačne s blahodarným vplyvom na naše bunky.

Aj kontakt so studenou vodou je pre náš organizmus takýmto hormetickým stresom. Telo reaguje tak, že pre svoju ochranu spustí inštinkt prežitia. Prosperuje z toho viacnásobne. Nielen tým, že chlad postupne zmení cievny systém, vďaka čomu dochádza k lepšiemu prekrveniu, ale zapínajú sa aj gény dlhovekosti. O nich sme písali v článku Staroba ako choroba.

Pridáte sa? Odporučíte?

Metóda Wima Hofa sa stáva stále populárnejšou a legendárnejšou. Príbehy ľudí, ktorí po nej siahli, sú inšpiratívne, a už aj veda potvrdzuje jej účinky. Scot Carney, ktorý s Wimom Hofom vystúpil v šortkách aj na Kilimandžáro, o ňom povedal, že je to vedec, šialenec, prorok a nezmar v jednej osobe. Nech si už o svojskom Wimovi Hofovi myslíme čokoľvek, nedá sa uprieť, že jeho metóda, hoci je postavená na pomerne jednoduchom princípe, dokáže dať nádej, pomáhať a liečiť.

A vtedy je jedno, ak ide hoci aj o placebo efekt. Naviac, metóda skoro nič nestojí, iba vystúpenie z komfortnej zóny, do ktorej nás ženú výdobytky modernej doby, a pohodlnosť. K chorobám a poruchám nás vedie najmä zoslabnutý imunitný systém. Wim Hof vracia človeka ku koreňom. Späť do časov, kedy prežitie v nehostinnom prostredí záviselo od schopností adaptovať sa na okolité prostredie.

„Dýchajte. Otužujte sa. Precíťte to.“ Wim Hof

A čo vy, milí Silveráci, vystúpite z komfortnej zóny? Alebo metódu už používate a sledujete na sebe zaujímavé zmeny? Ak vo svojom okolí poznáte niekoho, kto trpí podobnými chorobami alebo chronickými bolesťami, dajte mu článok prečítať. A ak chcete, podeľte sa s vašimi príbehmi pre inšpiráciu ostatných.

ANKETA: Chceli by ste žiť dlhšie?

Podobné články

Pridať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here