Ach, tie kolená. Dostávajú opateru, ktorá im patrí?

Kolená. Iste chcete, aby vám slúžili čo najdlhšie. Ak sa plánujete dlho aktívne hýbať, nezaťažujte ich kilami navyše, doprajte im prirodzený a primeraný pohyb, ponúknite kvalitnú výživu a nepodceňujte nijaké zranenia.

Koleno je, tak ako ostatné kĺby, súčasťou pohybového aparátu. Má komplikovanú anatomickú štruktúru: pozostáva z chrupaviek, meniskov, väzov, jabĺčka a kostí. Možno preto je také náchylné na úrazy či iné problémy. Ak však kolenám venujete v mladosti dostatok pozornosti, vo vyššom veku sa vám odvďačia.

Bral som ich ako samozrejmosť

Aj Milan je jedným z ortopedických pacientov. K jeho obľúbeným športom patril najmä futbal, tenis a beh. Okrem toho rád lyžoval a šliapal do kopcov. Mal vynikajúcu kondičku a pohyb mu pomáhal udržiavať si aj mentálne zdravie. Vypomstilo sa mu však, že si ako mladý pri futbale poškodil oba menisky a roztrhol krížny väz.

„V dvadsiatke som sa o kolená veľmi nestaral. Bral som ich ako samozrejmosť. Navyše, meniskus sa vtedy veľmi neriešil. Jednoducho vám ho vybrali a bolo. Lenže okolo štyridsiatky ma kĺby začali zrádzať. Opúchali, pichalo ma v nich, boleli ma. V päťdesiatke sa ozvala zodratá chrupavka. Po niekoľkých rokoch som mal problémy chodiť, nieto ešte športovať.“ Napokon musel na oboch kolenách absolvovať chirurgický zákrok. „Artroskopia mi veľmi pomohla. Tento rok mám šesťdesiat päť rokov a som rád, že aj ďalej môžem aktívne športovať. Tenis a futbal si pozriem síce už len v televízii, ale plávaniu, posilňovaniu a stacionárnemu bicyklu sa venujem – ak mi to práca dovolí – tri, štyri razy do týždňa.“ Aby toho nebolo málo, Milan si občas zahrá stolný tenis, v lete podniká ľahšie túry. Akurát zjazdové lyže vymenil za bežky.

Čo vieme ovplyvniť a čo nie

Zdravie kĺbov závisí od viacerých faktorov. Artrózu, teda ochorenie kĺbov z opotrebovania a preťaženia, majú na svedomí v prvom rade degeneratívne zmeny súvisiace s vekom – obzvlášť v kombinácii s nadváhou a nedostatkom pohybu. To mnohí vieme. Menej si už uvedomujeme, že kĺbom škodíme aj nevhodným pohybom, nadmerným preťažením, napríklad pri športe a telesnej námahe, ale i zlým stravovaním.

Kĺbom škodíme aj nevhodným pohybom a  zlým stravovaním.

„Tieto faktory možno ovplyvniť zdravým životným štýlom. Existujú však aj také, ktoré sa nedajú ovplyvniť. Zmeny na kĺboch môžu spôsobovať napríklad zápalové, reumatické alebo systémové ochorenia, tiež vrodené deformity, hypermobilita, operácie, a, samozrejme, úrazy,“ vysvetľuje ortopéd, MUDr. Marcel Kusin.

Vedeli ste, že…?

Chrupavke a kolenám prospieva:
1. Zdravá strava – najmä čerstvé ovocie a listová zelenina, tučné morské ryby, celozrnné výrobky, želatína. Tá sa nachádza okrem iného aj v huspenine z vyvarenej bravčovej kože. Podobné zloženie majú tiež niektoré druhy želatínových cukríkov. Otázne je, koľko huspeniny a cukríkov by ste museli zjesť, aby organizmus želatínu z nich skutočne využil.
2. Hmotnosť primeraná veku
3. Kvalitné výživové doplnky
4. Šport – plávanie, bicyklovanie, severská chôdza, rýchla chôdza, ľahšia turistika, dlhšie prechádzky, beh na lyžiach.

Športujte, ale vždy správne

Jedným zo zásadných faktorov, ktorý ovplyvňuje kondíciu kolien aj vo vyššom veku, je pevnosť svalov. „Pravidelné a cielené posilňovanie spevňuje svalový aparát v okolí kolenných kĺbov. Môžete tak predísť ich preťažovaniu pri bežných činnostiach aj pri športe. Treba si však uvedomiť, že nie každý šport je vhodný pre kolená v každom veku,“ upozorňuje ortopéd.

Ak sa chcete vyhnúť úrazu či iným ťažkostiam, stavte na nordic walking, rýchlu chôdzu, plávanie, beh na lyžiach alebo bicyklovanie. Bicykel – či už klasický alebo v podobe stacionárneho trenažéra – je ideálny jednak ako doplnková aktivita k iným športom, a jednak pri rehabilitácii.

Naopak, kolená vo vyššom veku viac zaťažuje tenis, squash, basketbal, klasický volejbal či futbal. Nedostatočné odpruženie pri dopade či zlý výskok na tvrdom povrchu môžu mať následky nielen pre kolenné, ale aj pre iné kĺby a chrbticu. Vytknutie, poranenie chrupavky, vyskočené jabĺčko, odtrhnutý meniskus či roztrhnutý väz vedia skomplikovať život nielen starším, ale aj mladším rekreačným športovcom. Samozrejme, ak ste dobre trénovaní a vaše kolená neprotestujú, nemusíte sa svojho obľúbeného športu vzdávať.

Ak ste dobre trénovaní a vaše kolená neprotestujú, niet dôvodu vzdávať sa obľúbeného športu.

Beh po asfalte prenechajte radšej mladším

Ako je to s behaním? „Pri tomto športe si trénujete srdce, vytrvalosť, prevetráte si mozog. Beh po asfalte či betóne však radšej prenechajte mladším ročníkom. Behajte po trávniku, lesnom chodníku alebo aspoň po antuke. Dbajte aj na správnu techniku zvoleného športu, na svoje kondičné limity a na vhodnú športovú obuv,“ radí MUDr. Marcel Kusin a upresňuje: „Nárazy kĺbových plôch sú na tvrdom povrchu oveľa intenzívnejšie ako na mäkkom. Kolennú chrupavku si môžete poškodiť viac a skôr, ako keby by sa prirodzene opotrebúvala vekom.“ Pozor, koleno si môžete poškodiť nielen pri nevhodnom športe alebo športovom úraze, ale aj pri každodenných, na prvý pohľad banálnych situáciách.

Behajte po trávniku, lesnom chodníku alebo aspoň antuke.“

Pre funkčné kolená je dôležitá aj pasívna záťaž jednoduchšie povedané to, koľko vážite. Je rozdiel, či je vaše BMI primerané veku, alebo máte nadváhu či dokonca obezitu. „Ak chcete mať kolenné kĺby funkčné čo najdlhšie, strážte si hmotnosť v každom období života. Desať, dvadsať kíl navyše, ktoré musia niesť, im neprospieva ani v mladšom, a už vôbec nie v staršom veku,“ objasňuje ortopéd.

Vedeli ste, že…?

Chrupavke a kolenám neprospieva:
1. Nezdravá strava – je to strava s obsahom vysokého podielu cukru, výrobky z bielej múky, polotovary, priemyselne spracované a konzervované potraviny, údeniny, mastné a vyprážané jedlá.
2. Nadváha až obezita
3. V staršom veku nie príliš vhodné športy – volejbal, basketbal, futbal, tenis, squash, beh na asfalte či betóne, extrémne športy.

Ako je to s výživovými doplnkami?

Samostatnou kapitolou je strava, bohatá na minerály a vitamíny. Jej súčasťou sú výživové doplnky. Pýtate sa, aké? Otázka je jednoduchá, odpoveď komplikovaná. Farmaceutický priemysel ponúka množstvo voľne predajných prípravkov, ktoré vám „zaručia“ zdravú chrupavku. Ich efekt je však sporný.

Na druhej strane, potravinové doplnky, ktoré obsahujú chondroitín sulfát, glukozamín a ďalšie účinné látky, môžu chrupavke skutočne prospievať. Isté je, že lieky a výživové doplnky, ktoré vám predpíše lekár, sú kontrolované štúdiami. Takže presne viete, koľko účinnej látky obsahujú, ale najmä, koľko sa jej vstrebe do vášho organizmu.

„Lieky a výživové doplnky, ktoré vám predpíše lekár, sú kontrolované štúdiami.“

Chrupavka sa nezregeneruje

Fakt je, že opotrebovaniu a starnutiu kĺbov nezabránime. Môžeme však spraviť veľa pre to, aby sa celý tento proces spomalil. Chrupavka, ktorá je dôležitou súčasťou každého kĺbu, sa totiž sama nedokáže zregenerovať. V mladosti je hladká, postupne však vysychá a deformuje sa. Vyvinie sa chondropatia, ktorá postupne prerastá do artrózy. Pri nej už nastávajú zmeny nielen na chrupavke, ale aj na kostiach pod ňou. Spočiatku sa prejavuje bolesťou pri námahe alebo preťažení, neskôr ju pocítite aj v pokoji. Kĺby tuhnú a opúchajú, musíte ich najprv rozhýbať. Postupne sa obmedzuje aj pohyblivosť.

Ak vám v kolene puká, pichá vás, opúcha vám, je nestabilné alebo málo pohyblivé, nečakajte, že to rozchodíte. Čo najskôr navštívte ortopéda. Vyšetrí vás a navrhne liečbu. Pravdepodobne vás bude najprv liečiť konzervatívne – liekmi proti bolesti, obstrekmi, gélmi, doplnkami výživy.

Cieľom zákroku je návrat k aktívnemu životu

Ďalšou možnosťou sú injekcie s kyselinou hyalurónovou alebo s krvnou plazmou. Ich efekt je však dočasný. Vedci vkladajú veľa nádejí do výskumu kmeňových buniek. Do istej miery pomáhajú aj rázové vlny – mechanická metóda, ktorá podporuje prekrvenie kĺbu.

Pri úraze alebo ťažkom stupni artrózy už pilulky nepomôžu. Ak príde na rad artroskopia, nezľaknite sa jej. Je to miniinvazívny zákrok na kĺbe či okolo neho. Nemusíte sa báť, ortopéd už nepotrebuje „otvárať“ celý kĺb ako kedysi. Na zákrok stačia zväčša tri malé otvory pre videokameru a inštrumenty.

Obľúbený kineziotejping zverte do rúk kvalifikovaného fyzioterapeuta.

Ďalšími častými zákrokmi sú operácie menisku, rekonštrukcie väzov a čiastočné náhrady chrupaviek. Ak artróza postupuje a chrupavka v kolene je príliš zodratá, lekári uvažujú o endoprotéze, teda o umelom kĺbe. Dnes však pred výmenou celého kĺbu uprednostňujú skôr čiastočnú endoprotézu, teda náhradu jeho časti. Šetrnejší je zákrok a následne i návrat k plnohodnotnému aktívnemu životu.

Jednou z najdôležitejších súčastí liečby, či už konzervatívnej, alebo chirurgickej, je rehabilitácia. Návrat k pôvodnému stavu. K športu. K pohybu. Bez ohľadu na vek. Fyzioterapeut vás naučí, ako postupne posilňovať, spevňovať a mobilizovať koleno a jeho okolie. Niektorí lekári neodporúčajú používať ortézu, lebo v istom momente sa podľa nich pacienti na ňu začínajú spoliehať až príliš. Obľúbený je aj kineziotejping. O jeho používaní sa najprv poraďte s odborníkom. Aplikovať by ho mal kvalifikovaný fyzioterapeut.

A čo vy, milí Silveráci? Ako sa staráte o kolená vy? Žijete aktívne, alebo sa šetríte? Ak ste absolvovali operácie alebo liečby, dajte nám vedieť, ako ste sa vrátili späť do kolobehu života.

Podobné články

Pridať komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnovšie články

Skialpinizmus, to nie sú len krásne zážitky zo zimných túr

Adrenalínové spojenie lyžovania, turistiky a horolezectva uchvacuje ľudí naprieč regiónmi i ročníkmi.

Umenie je staré ako ľudstvo samo. Čo všetko o ňom nevieme?

Dá sa žiť bez počúvania hudby, čítania kníh, navštevovania divadla či pozorovania obrazov? Určite áno, ale prišli by sme o veľké bohatstvo.

Japonská chôdza alebo lesný kúpeľ s bosými nohami. Vyskúšate?

Lekári v tom majú jasno. Najzdravším pohybom, ktorý prospieva kondícii, svalom, srdcu a ešte sa po ňom aj chudne, je chôdza.

Časopisy čítame radi. Ale ktoré s nami držia krok?

Svoje čaro majú aj v súčasnosti. Napokon, u strednej a staršej generácie sú spolu s novinami štatisticky čítanejšie ako knihy.

Obľúbené články

Patrí sex k vyššiemu veku? Samozrejme!

Ste presvedčení, že sex je privilégiom mladosti? Omyl. V zrelom veku sa možno nemilujeme tak často a vášnivo, ale môže nás to rovnako vzrušovať a napĺňať.

Staňte sa ľadovým medveďom

Parádna imunita, nižšia citlivosť voči chladu, lepšia kondícia a k tomu pevná vôľa. Chcete to aj vy? Tak vyskúšajte otužovanie.

Dobré jedlo v zrelšom veku

Ako byť dlhodobo fit? Odpoveďou je aj jedálniček plný zdravia a chutí, zo všetkého dobrého, čo je naporúdzi.

Viete, ako si vybaviť cestovanie vlakom zadarmo?

Cestovanie vlakom máte ako seniori na Slovensku zadarmo, ale má špecifiká, o ktorých treba vedieť.

Značky

Facebook